فیش حج
استعلام فیش حج
ژانویه 20, 2021
خرید فیش حج
رعایت نکاتی در خرید فیش حج
فوریه 1, 2021

خرید و فروش فیش حج از چه طریقی قابل انجام است؟

فیش حج

فیش حج

خرید و فروش فیش حج از چه طریقی قابل انجام است؟
سفر حج و اعزام به مکه مکرمه و مدینه منوره در کشور عربستان، سفری است روحانی و پر از معنویت که هر ساله مناسک حج، در این کشور و توسط خیل عظیم مسلمانان جهان که به عربستان سفر می کنند، به اجرا در می آیند. سفر به مکه مکرمه و مدینه منوره که دو شهر زیارتی در کشور عربستان هستند، به عنوان سفر حج شناخته می شود که بیشتر کشور های جهان، از جمله کشور های مسلمان، در قالب کاروان های زیارتی هر ساله تعداد زیادی از مسلمانان را به این کشور روانه می کنند. همانطوری که ممکن است مطلع باشید، دو نوع حج وجود دارد. حج تمتع که در ماه ذی الحجه در این کشور برگزار می شود، به عنوان حج اصلی یا حج واجب شناخته می شود و بر مسلمانانی که توانایی مالی و به اصطلاح استطاعت مالی دارند، واجب است که در طول زندگی خود حداقل یک بار به حج بروند و مناسک آن را به جا بیاورند و به اصطلاح حاجی شوند. البته سفر به حج واجب، بستگی به شرایط کشور عربستان و بطور کلی شرایط حاکم بر جهان نیز دارد. به عنوان مثال اگر از طرف این کشور سفر به حج تا مدت زمان خاصی ممنوع باشد، این سفر نمی تواند انجام شود و ترک واجب برای مسلمانان دارای استطاعت مالی محسوب نمی شود. یا اینکه مثلا در شرایط حال که ویروس کرونا جهان را در برگرفته است و سفر های بین کشور های مختلف و از جمله برگزاری مراسم حج محدود شده است، سفر حج نمی تواند اولویت باشد و می توان این سفر را به تاخیر انداخت تا شرایط برای انجام این سفر مهیا شود. برای سفر به حج بایستی فیشی تحت عنوان فیش حج خریداری شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با فیش حج آشنا کرده و درباره خرید و فروش فیش حج توضیحاتی را ارائه دهیم. همچنین سعی خواهیم کرد تا به توضیح روش خرید و فروش فیش حج بپردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه می توان فیش حج خریداری کرد؟

افرادی که قصد اعزام به حج تمتع یا عمره مفرده را دارند، بایستی اقدام به فیش حج نمایند. فیش حج به رسید یا فیشی گفته می شود که از طرف بانک هایی که توسط سازمان حج و زیارت معرفی می شوند، پس از پرداخت ودیعه به افراد داده می شود و افراد باید تا زمان رسیدن نوبتشان برای اعزام به سفر معنوی حج، این فیش یا رسید را نزد خود نگه دارند. ممکن است تاریخ فیش حج، خصوصا برای اعزام به حج تمتع بسیار دور باشد و گاهی اوقات حتی ممکن است نوبت برای اعزام به حج تمتع، تا 10 سال نیز طول بکشد. لذا افرادی که می خواهند زودتر به این سفر معنوی بروند، ممکن است اقدام به خرید و فروش فیش حج کنند. خرید و فروش فیش حج دارای قواعد و قوانینی است که باید توسط خریدار و فروشنده کاملا رعایت شوند تا خرید و فروش فیش حج به طور کاملا قانونی و شرعی صورت گرفته و مشکلی برای سفر حج وجود نداشته باشد. در ادامه به چند مورد از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید و فروش فیش حج بایستی به آن ها توجه نمود اشاره خواهیم کرد.

فیش حج

خرید و فروش فیش حج به چه صورتی است؟

همانطوری که در پاراگراف قبلی نیز عرض کردیم، خرید و فروش فیش حج مراتبی دارد که باید مو به مو انجام شوند تا عملیات خرید و فروش فیش حج به درستی و قانونی انجام پذیرد. این موارد شامل نکات زیر می باشند:
⦁ اولین نکته ای که در هنگام خرید و فروش فیش حج بایستی به آن توجه نمود، این است که فرد خریدار فیش حج بایستی به تاریخ اعزام به حج توجه کند. به عبارت دیگر فرد باید فیش حج با تاریخی را خریداری نماید که بتواند در آن تاریخ به حج اعزام شود. در صورتیکه به این نکته توجه نداشته باشد، ممکن است پس از خرید فیش حج، نتواند در تاریخ ذکر شده در فیش، به این سفر اعزام شود.
⦁ دومین نکته ای که باید درهنگام خرید و فروش فیش حج به آن توجه نمود، این است که فرد خریدار و فروشنده فیش حج، بایستی هم استانی باشند. زیرا اعزام به این سفر، بایستی از محل استان نامبرده در فیش حج، و زیر نظر دفاتر حج و زیارت آن استان صورت گیرد.
⦁ قیمت فیش حج توسط سازمان حج و زیارت و دفاتر فعال در استان ها مشخص می شود و قیمت های بالاتر از این قیمت که خارج از این دفاتر روی فیش های حج گذاشته می شود، غیر قانونی و غیر شرعی می باشد.
⦁ برای خرید یا فروش فیش حج، بایستی هم خریدار هم فروشنده در محل دفتر حج و زیارت حضور پیدا کرده و عملیات انتقال فیش در محل دفتر انجام شود. حق الزحمه دفتر نیز بصورت توافقی بین طرفین پرداخت خواهد شد.

 

فیش حج

استعلام فیش حج

افرادی که اقدام به خرید فیش حج می کنند، در صورتیکه پس از مدتی نیاز به استعلام فیش حج داشته باشند، می توانند از طریق سامانه ها و سایت هایی که از طرف سازمان حج و زیارت تهیه و طراحی شده اند، اقدام به استعلام فیش حج خود نمایند. استعلام فیش حج از طریق گوشی های تلفن همراه از جمله ساده ترین روش هایی است که برای این کار تعبیه شده است. توسط کد های دستوری که برای این کار تعریف شده است، می توان مرحله به مرحله و با وارد کردن کد ملی، شماره فیش و یکسری اطلاعات دیگر، اقدام به استعلام فیش حج نمایند.
ممکن است پس از استعلام فیش حج، فرد به هر دلیلی نتواند به این سفر اعزام شود. لذا می تواند از طریق دفاتر حج و زیارت، اقدام به فروش فیش حج خود کند.

کلام پایانی
در این مقاله سعی شد تا شما را در ابتدا با سفر معنوی حج آشنا کنیم. همچنین در ادامه درباره خرید فیش حج توضیحاتی دادیم. در پاراگراف بعدی درباره خرید و فروش فیش حج صحبت کردیم و مراتب این عمل را به صورت تیتروار شرح دادیم. در آخر نیز درباره استعلام فیش حج توضیح دادیم. امیدواریم این مقاله بتواند اطلاعات شما را در زمینه خرید و فروش فیش حج بالا ببرد.

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید