مناسک حج عمره در اهل سنت
مناسک حج عمره در اهل سنت
آگوست 21, 2019
فیش حج
فیش حج
دسامبر 7, 2020

مناسک حج عمره

مناسک حج عمره

حج به سه روش حج تمتع، حج قرآن و افراد و مناسک حج عمره انجام می شود. حج قرآن و حج افراد فقط بر کسانی که در مکه زندگی می کنند واجب است.

در دین اسلام تنها حج به کسانی واجب است که به بلوغ رسیده باشند ،عاقل باشند، آزاد باشند و از نظر مالی استطاغت داشته باشند.

بعد از فتح مکه و از بین بردن بت ها ، مردم از رفتن و سعی بین صفا و مروه خود داری می کردند ، زیرا قبل از آن بت هایی
آنجا بودند که مردم برای دست کشیدن و بوسیدن آن ها به این مکان می رفتند.

با توجه به متنی که در قرآن بیان شد حضرت محمد (ص) در این مکان سعی را مجاز دانستند و این کار رت الهی نامیدند.

انواع عمره:

  • عمره مفرده
  • عمره تمتع

ترتیب مناسک حج عمره:

هرگاه شخصی مناسک حج عمره را جدا از اعمال دیگر حج انجام دهد ، به آن مناسک حج عمره مفرده می گویند.

در وقع باید به این موضوع توجه داشته باشید که حج عمره از حج کاملا جداست ؛ این در حالی است که مناسک حج عمره تمتع پیوست مناسک حج انجام می شود.

یعنی پس از به جا آوردن مناسک حج عمره ، مناسک حج انجام می شود.

همچنین در طول مناسک حج عمره 24 مورد بر کسی که حج را انجام می دهد حرام است اما همین موارد بعد از انجام مناسک حج عمره حلال می شود .

تا شروع مناسک حج که بعد از مناسک حج عمره است ؛ زائر می تواند از برخی از این موارد مثل ارتباط با همسر و آرایش کردن و عطر زدن و … بهرهمند شود.

بنا به دلیلی که ذکر شد ، مناسک حج عمره را عمره تمتع نیز می نامند و حج تمتع را هم به همین دلیل با این نام می خوانند.

تفاوت های عمده مناسک حج عمره مفرده با حج عمره تمتع به صورت زیر است:

  • در مناسک حج عمره تمتع ، محل احرام عمره تمتع یکی از پنج مکانی است که حاجیان برای حج احرام می بندند و محل احرام عمره مفرده در نزدیکترین مکان به حرم و خارج از حرم است.(در مناسک حج عمره مفرده میتوان در یکی از محل پنجگانه ای که حجاج احرام می بندند؛ احرام بست ).
  • در حج عمره تمتع حجاج باید تقصیر کنند اما در مناسک حج عمره مفرده حجاج هم می توانند تقصیر کنند و هم می توانند سر خود را بتراشند.
  • در مناسک حج عمره تمتع نیاز به طواف نساء نیست ، اما در مناسک حج عمره مفرده زائران هم طواف نساء می کنند و هم نماز طواف نساء را به جا می آورند.
  • مناسک حج عمره تمتع فقط در ماه های شوال، ذی القعده و ذی الحجة انجام می شود و این در حالی است که مناسک عمره مفرده در تمام ماه های سال انجام می شود.
  • اشخاصی که مناسک حج عمره مفرده را به جای می آورند ، حاجی نمی باشند و در صورت داشتن شرایط هنوز حج تمتع بر گردنشان است.
  • اعزام افرادی که برای به جا آوردن مناسک حج عمره مفرده انجام شده به مدینه منوّره است و بعد از آن به مکه اعزام می شوند و در بین مسیر مدینه به مکه به مسجد شجره در ذوالطیفه ، که یکی از محل هایی است که حجهج احرام می بندند ؛ می روند.

بعد از آن مناسک حج عمره مفرده با احرام بستن در مسجد شجره در ذوالطیفه به ترتیب زیر انجام می شود:

  1. شخص مُحرِم می شود یعنی شخص با برتن کردن لباس احرام و با نیت احرام لبیک می گوید.
  2. شخص بعد از مُحرِم شدن به سوی مکه حرکت کرده و طواف کعبه را انجام می دهد. طواف یعنی شخص هفت مرتبه به دور خانه ی خدا بگردد.
  3. شخص باید پشت مقام حضرت ابراهیم علیه‌السلام دو رکعت نماز طواف را به جا آورد.
  4. بعد از نماز طواف شخص باید سعی بین صفا و مروه را به جا آورد ، که برای این کار هفت مرتبه بین صفا و مروه را پیاده طی می کند.
  5. شخص بعد از سعی باید تقصیر به جای آورد ؛ یعنی ناخن ها و مقداری از موی سر یا ریش خود را می چیند . بهتر آن ا ست که موی سر خود را بتراشد.
  6. بعد از تقصیر دوباره هفت مرتبه به دور خانه ی خدا می گردد ، اما این بار نیت طواف نساء را دارد.
  7. بعد از انجام طواف نساء باید نماز طواف نساء به جا آورده شود ، برای این کار در پشت مقام ابراهیم علیه‌السلام نماز خوانده می شود.

نکته مهم در انجام مناسک حج عمره مفرده این است که اعمال باید به ترتیب انجام شود.

مناسک حج عمره

نیت در به جا آوردن مناسک حج عمره مفرده:

در انجام مناسک عمره مفرده حتما نیاز به گفتن نیت نیازی نیست و همین که شخص قصد کند برای نزدیک شدن به خداوند متعال به عمره مفرده مُحرِم شود کافی است . اما مستحب است که جمله مُحرِم می‌شوم به نیت عمره مفرده قربةً إلی اللَّه را به زبان بیاورد.

همچنین اگر کسی برای انجام مناسک حج عمره مفرده نیت حج تمتع را به زبان بیاورد ، اگر عمره مفرده به قصد وظیفه باشد نیاز نیست تکرار شود.

مکان احرام مناسک حج عمره مفرده:

اشخاصی که از محل برپا کردن احرام یا چپ و راست احرام عبور می کنند ، مکان مُحرِم شدن آن ها یکی از پنج محلی است که در عمره تمتع احرام شده است.

اگر شخصی نیت به انجان مناسک حج عمره مفرده داشت و در مکه بود مکان مُحرِم شدن او نزدیک ترین احرام خارج از حرم ؛ ادنی الحِلّ می باشد. البته بهتر از محل احرام یکی از سه مکان تنعیم یا جعرانه یا حدیبیه باشد.

اشخاصی که محل احرام آن ها در مناسک حج عمره مفرده مسجد تنعیم باشد به شرط احتیاط باید در روز ماشین بدون سقف سوار شوند.

اگر شخصی از محلی که در آن احرام بر پا گشته بدون احرام بگذرد و وارد مکه شود نیاز نیست دوباره به آن محل برگردد فقط باید به ادنی الحل مُحرِم شود.

خارج شدن از احرام و پایان یافتن مناسک حج عمره مفرده:

خارج شدن از احرام دو حالت دارد ؛ اول اینکه شخص به صورت صحیح تمامی اعمال را انجام بدهد که بعد از تقصیر از احرام خارج شده و فقط امور زناشویی به او حرام است که آن هم بعد از طواف و نماز طواف نساء حلال می شود.

حالت دوم اینکه شخص بعد از احرام ، اعمال را کلاً انجام نداده است یا به صورت باطل انجام داده است که در حالت احرام باقی می ماند و اگر محرمات را انجام دهد باید کفاره بدهد.

تکرار مناسک حج عمره مفرده:

همانطور که تکرار مناسک حج مستحب است ، برای عمره مفرده نیز همین حکم را دارد.

برای انجام مناسک حج عمره مفرده پشت سر هم بدون فاصله مانعی ندارد اما مستحب است بین دو عمره مفرده ده روز فاصله باشد و یا حداقل در دو ماه متفاوت انجام شود.

شما عزیزان می توانید برای خرید و یا فروش فیش حج عمره و آگاهی از اطلاعات حج با ما تماس بگیرید.

 

امتیاز دهیدpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید